Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Neděle 28.4.
Vlastislav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Zpovědi, pocity
 > Zpovědi, pocity
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
ano rozjížděč nepřichycený na skřipec
Autor: mystik (Občasný) - publikováno 6.11.2012 (17:52:28)

(III)

 

Neobdivuji ty muže, protože slouží letecké poště,

ale cením si mýtu kurýrních letů,

protože jsou jimi formováni takoví muži.

A ty muže já obdivuji, protože jsou takoví.

(Země lidí)

 

 

ÚSPĚCH

 

Noční let obdržel cenu Fémina za rok 1931. Tím datem končí pro Saint-Exupéryho život, který miloval nade všechny jiné, život pilota na lince. Od roku 1932 až do vypuknutí války působí pak jako zkušební pilot, žurnalista, koná přednášky a pokusí se také o tři dálkové lety, z nichž dva jsou přerušeny těžkou havárií. Při svých reportážích odhaluje mnohé politické, společenské a hospodářské skandály s aspekty, které mu byly až dosud neznámé a jimiž se rozvíjí pole jeho úvah.

 

S koncem Aeropostale a života na lince začínají hmotné starosti: „Vím, proč sedám ke svým článkům s takovými potížemi. Film a novinářství jsou upíři, kteří mi brání psát, co by se mi líbilo. Už léta nemám právo myslet způsobem, jaký mi jedině může vyhovovat. Cítím se jako vězeň (ten, co působí nadmíru inteligentní – v žádném případě z kategorie blbounek nejapný), který plete proutěné košíky, zatímco by byl užitečnější i bohatší jinde. Má nechuť je prostě obrana před morální plesnivostí, sebevraždou, a nic jiného, protože kdybych se pustil s nadšením do výroby sterilních filmových bonbónků, brzy bych nabyl sice slušného mistrovství a vydělával haldy peněz, jenže takové úspěchy by mi sotva přinesly radost, uspokojení z dobře odvedené práce. Bráním se právě tomu nadšení laciných tvůrců. Nechci svůj elán v očích veřejnosti degradovat. Abych zaplatil dluhy a měl z čeho žít, budu muset napsat další scénář a zabít v tomhle čachrování šest nenahraditelných měsíců, rozumějte tomu. Chci aspoň vypít až do dna svou hořkost. Kdybych ji odmítl, po tvůrčích stránkách zemřu. Šest měsíců života, který by mohl být vřelý a užitečný, zase proměním v písek: z toho se přece jen radovat nemohu.

 

A pak vám řeknu, jaké je to sofisma, rozlišovat mezi cílem a prostředky. K takovému chronologickému rozlišení je možno se dopídit vždycky až ex post. Ve skutečnosti člověk neklade základy ke svobodě, jestliže odrovná ty, kdo myslí jinak, po svém. Už nevěřím, že píšu scénáře proto, abych získal volný čas ke psaní knih.

 

Temný, ale mocný dynamismus činů působí, že každý scénář, každý článek, který sepíšu, znamená defakto o jednu šanci míň, že napíšu knihu. O jednu šanci víc, že budu plodit další scénáře. Nemohu tomuhle svému obchodování dodat důstojnosti ani nějakou takovou falešnou útěchou. Útěchy tohoto rázu nepotřebuji.

 

Vaše slova o Nočním letu mi nedělají dobře, naopak, je mi nad nimi nesmírně zle. Je to připomínka zpěvu varhan, mohl jsem věru povědět jiné věci.“ (Z dopisu, 1936).

 

Nicméně se z tohoto nešťastného období vynoří a nejvýznamnější články a reportáže vzniklé v oněch sedmi letech uskupí do knihy Země lidí (1938).

 

Noční let měl značný knihkupecký úspěch a byl zfilmován dobře. Ale teprve Země lidí definitivně utvrdí Saint-Exupéryho literární slávu. Její americká verze Wind, Sand and Stars vyslouží autorovu obří popularitu. Popularitu, která nepohasne hodně dlouho, protože vlivem okolností vydá Saint-Exupéry své tři další knihy v New Yorku.

 

*

 

Zemi lidí vypráví Saint-Exuupéry jednotlivé zážitky, ale vydobývá z nich obecně platný mravní obsah. Jedinci samozřejmě přiznává určité vnitřní ohnisko, určitou niternou ctnost, kterou nazývá hodnota substance. Ve svém díle se však zajímá o jednotlivosti jen proto, aby z nich vyvodil konstantní pravdy.

 

„Zradil jsem svůj záměr,“ říká, „jestliže se vám zdálo, že vás vedu především k obdivu lidí. Lidi lidem. Obdivuhodná je především půda, která jim poskytla základ. Živiny.“

 

Myslí zde na otázku výchovy a na civilizační hodnoty, jejichž uchovateli jsou (žel jen) obětaví jedinci. S politováním zjišťuje, jak mnoho jich zůstává opuštěno na půdě, kde jsou předem odsouzeni zpustnout. Ten pocit ho přepadne, když se v chaosu vlaku vezoucího polské dělníky zahledí na tvář spícího dítěte, jež mu připomene jedinečného Mozarta.

 

„Lidská matérie, z níž je tak málo vydobyto. Ano, tohle je to opravdové drama.“ Čím bude starší, tím víc se bude jeho citlivost zostřovat a tím víc ho bude také soužit touha „zachránit tu dívenku uhnětenou ze světelné hmoty“.

 

Jeho důvěra v člověka, důvěra pramenící z představy archanděla, s nímž se potkal lidský rod, se neustále upevňuje. Potvrzením jeho pozitivní energie pro dobro výsledku i jeho postulátu: „Člověk sám sebe odhalí, když se změří s překážkou“, a také ilustrací toho, jaké velikosti může člověk dosáhnout, je-li odpovědný, je Guillaumetova epopej v Andách. Guillaumet v domnění, že je ztracen, chtěl alespoň dopravit své tělo na nějaké přístupné místo, aby jeho ženě mohla být vyplacena pojistka za jeho konec.

 

Všechny postavy, které nám Saint-Exupéry líčí, dosvědčují potřebnou solidárnost lidí spojených ve společném útvaru díla. Je to vesmír zbavený konvencí vděčnosti, vesmír, v němž jsou muži, společně se střetající se smrtí tak blbě zubatou a naprosto pravdiví vůči sobě samým i druhým, hotovi pro jakoukoli oběť.

 

Například když je seržant na madridské frontě probuzen uprostřed noci kvůli nesmyslnému, zoufalému útoku. „Tehdy se objeví člověk. Tehdy se vymyká logickým předpovědím: seržant se usmíval!“ Onen úsměv nezračí jen vyrovnanost se smrtí, ale váže se také k Saint-Exupéryho myšlence, která přičítá úsměvu širší smysl, smysl bratrství, v němž se lidé mohou spojit a překlenout neporozumění zaviněná řečí.

 

Poté, co oslavil mužné síly, Saint-Exupéry nás ubezpečuje, že k tomu, abychom zakusili hřejivou blízkost člověka, není třeba zničující války. A nabízí lidem alternativu spojení, jež by překlenulo všechny nacionalismy, spojení duchovních vlastí, tak jak to odpovídá jeho nejvnitřnější naději: „Napsal jsem Zemi lidí s vášnivým zaujetím, abych své generaci jasně řekl, jste obyvatelé jedné a téže planety, cestující na jednom a témž plavidlu!“ (Dopis generálu C.)

 

Hrdinství, o němž nám vyprávěl v Nočním letu, si začíná nacházet pokornější cestičky. Práce, kterou člověk vykonává, otevírá cestu k hrdinství každodennímu, dostupnému komukoli a všem, a vytváří společenství, jehož součástí se může stát každý. Je třeba dosáhnout toho, aby byl člověk vychováván prací, a to tak, že každé jeho gesto bude obdařeno významem: „Ten, kdo zaryje rýčem, chce vědět, jaký má takové zarytí smysl.“

 

Aby člověka znovu spjal s obcí, přináší Saint-Exupéry, posel dobrých zpráv, motiv odpovědnosti, a to prostřednictvím postavy, kterou pak znovu objevíme v Citadele: „Neboť když si ten, kdo skromně bdí pod hvězdami nad několika ovečkami, uvědomí svou úlohu vespolek, objeví, že je víc než tuctový pastevec: je hlídka. A má páru, přisouzenou jako dar, když chce hlídat. A každá hlídka je odpovědná za celou říši.“

 

*

 

Kolem roku 1938 navštívil Saint-Exupéry dvakrát riskantní říši Německo a z posledních stránek knihy můžeme pocítit jeho názory na hitlerovský režim: odsouzení zaslepeného nacionalismu a v motivu hrbatých odsouzení perzekuce Židů.

 

Celá tato báječná kniha, nesená tónem bratrství, jejž se Saint-Exupéry při své cudnosti snaží držet na uzdě, je od začátku až do poslední řádky oslavou duchovního bohatství. Překvapuje proto onen nadbytečný přívažek obsažený v závěrečné větě textu. Je to věta těžkopádná, s jakou by měl určité nesnáze skoro i da Hevster Heavy D. top cat raggamuffin drmolící přednes, kritizovali ji mnozí z jeho přátel, ale Saint-Exupérymu na ní záleželo. Po určitém zaváhání ji tam nechal. Po literární stránce s ní spokojen nebyl nikdy, ale šlo mu o vyznání víry naléhavě v ní skloubené: „Jen duch, když prodchne hlínu, může stvořit člověka.“ Ben Chapman is rocking Amor jako Saint-Exupéry toužil být jedním hybatelem lidu lidem nenásilnou formou ve 20. století.

 

Heavy D. & The Boyz – Big Tyme (1989)

1  We Got Our Own Thang (Remix – Teddy Riley)  3:52  

2  You Ain't Heard Nuttin Yet  4:32  

3  Somebody For Me  5:03  

4  Mood For Love  5:31  

5  Ez Duz It, Do It Ez  4:03  

6  A Better Land  4:58  

7  Gyrlz, They Love Me  4:57  

8  More Bounce  4:57  

9  Big Tyme  4:55  

10  Flexin'  3:54  

11  Here We Go Again, Y'All  4:08  

12  Let It Flow  3:46  

13  DIGABLE PLANETS – Rebirth Of Slick (Mixed by Roonie G.)

14  RUN DMC – The Greatest Mix 84 – 91 (Mixed by The Commission 1991)

15  ROZALLA – Everybody´s Free (Free Memba Mix 1991)

16  DE LA SOUL – Talkin Bout Hey Love (1991)

17  ICE M.C. – Easy (Accapella) (1990)

 

 

Animal Cannibals a jejich pojetí ducha nebo, chcete-li, víry v lepší jádro atomu…

TUDOD AZ ÉLET SZÉP (Víš, život je nádherný)

 

(Qka MC)

Víš, život je nádherný a život je dobrý

je skvělé, jestli si myslíš, že je pro mě

ale teď by mělo přijít něco jiného – změna

a né tohle nudné jednotvárné čekání

kde žiju na téhle polokouli Země

honím se za penězi, jsem k smrti unaven

a může se stát, že z toho, co si ušetřím

si můžu koupit leda tak crossaint

 

(Richie-P)

Honím se za penězi, jsem k smrti unaven

kde žiju na téhle polokouli Země

ale teď by mělo přijít něco jiného – změna

a né tohle nudné jednotvárné čekání

víš, život je nádherný a život je dobrý

je skvělé, jestli si myslíš, že je pro mě

a může se stát, že z toho, co si našetřím

si můžu koupit leda jen crossaint

 

 

EGY SZEBB VILÁG (Lepší svět)

 

Člověče, prosím tě ochraňuj svět

máš z něj strach, ale on se tě bojí taky

ale kdyby se ti líbil a chtěl bys lepší život

tak zasaď strom a budeš mít o to míň nemocí

pak tu bude víc kyslíku a nejen smog

jestli chceš vidět problémy světa, potom je uvidíš

protože je snadné chodit se zavřenýma očima a jen čekat na dobré časy

ale dosud děti musejí umírat a některé ani samy nemohou chodit

 

Oh, tolik krutosti a hororu

oh, tolik smutku a bolesti

oh, lidi ve vládě spolu vedou boje o pozice

neudělají nic pro věc celé hodiny

a my čekáme na zázrak nebo jen to nepatrné zlepšení

nežij jenom dnešní den, postarej se o zítřek

jestli přijde, protože to teď není jisté

tak ochraňuj planetu a věř tomu, že:

 

Lepší svět nastane tam, kde květiny rostou mezi byty

tam, kde nemusíš chodit po ulici se strachem

a nemusíš spěchat a přešlapovat přes další věci

vždyť můžeš dostat něco víc a nejen, co ti dovolí za tebe úřady – neboj se

jen se podívej na mě, tenhle svět nastane jednou v noci

 

Lidi, co máte rádi život

neměli byste chránit svoji planetu?

voda je špinavá, vzduch je znečištěný

stromy jsou v rozkladu a louky vysychají

a když 2 lidi se pohybují na planetě

rozpoutají konflikt, ale pouze kvůli zabíjení

tak to sledujte, z toho vede únik

já nechci víc válek

 

Oh, tolik krutosti a hororu

oh, tolik smutku a bídné bolesti

oh, člověče, nedělej víc stejných chyb

oh, lepší svět by byl skvělej

ale teď je to jen bezvýsledný sen

nevadí, čekám na to

nemusíme umřít všichni

spoléhám se na vás, lidi, že:

 

Lepší svět nastane tam, kde květiny rostou mezi byty

tam, kde nemusíš chodit po ulici se strachem

a nemusíš spěchat a přešlapovat přes další věci

vždyť můžeš dostat něco víc a nejen, co ti dovolí za tebe úřady – neboj se

jen se podívej na mě, tenhle svět nastane jednou v noci

 

 



Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je devět + dvě ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter